Poezie persană – Manucehri (996 – 1040)

S-a născut și a murit în Damghan, fiind unul dintre descendenții familiei Samanizilor. A scris influențat de poeții arabi kaside și mosammaturi(poeme strofice), introducând în creația sa multe cuvinte, teme și prozodie arabă. Ideile originale, descrierile viu colorate, alegerea unor metafore și comparații îndrăznețe, vigoarea temperamentului său poetic l-au inclus în rândul clasicilor literaturii persane. Poemele sale bahice aduc un suflu înnoitor în acest gen, fiind peste cele ale predecesorului său Rudaki.

O, tu, vinule!


O, tu, vinule, doar ție sufletu-mi jertfesc și trupul,

căci doar tu întotdeauna îmi alungi din piept mâhnirea!

Treburile-mi merg strună numai dacă-mi râzi în cupă,

și trezirea și somnia îmi sunt dulci numai cu tine.

Doar cu tine mi se-alină focul inimii și traiul,

doar cu tine simt în vine bucurie și plăcere:

oriunde te duci în lume și te-ntorci, rămân cu tine!

O, licoare minunată, mi te-a dăruit chiar Domnul,

căci prin tine îmi recapăt liniștea din trup și suflet.

Fie amfora că-mi umpli, fie că pocalu-mi umpli,

fie că te port în palmă, ori că mi te simt în gură —

an de an, mireasma-ți dulce pururi mi-o aducă vântul!

Rumenala feței tale lase-mi pete pe cămașă!

Voi, prieteni dragi și darnici, când muri-voi, să-mi închideți ochii,

și spălați-mi trupul doar în vinuri, roșii vinuri!

Doar din boabe dulci de struguri presărați-mi mirodenii,

și din frunze verzi de viță să-mi însăilați un  giulgiu.

Să-mi săpați o groapă-n umbra verde-a unei bolți de viță:

numai astfel cea din urmă locuință o să-mi placă.

Dacă-n ziua judecății Dumnezeu în rai m-o duce,

cu smerenie-i voi cere doar un râu de băutură.

Traducerea George Dan


2 responses to “Poezie persană – Manucehri (996 – 1040)

  • George Valah

    Ooo, eu cel ce prin religia mea,
    N-am simtit vin pe buzele mele albite de nisip,
    Eu cel ce am vazut matasea licorii
    Picurand, incet, incet.. in cupe de cristal
    Si am dojenit pe fii mei sa nu gandeasca
    Ceea ce eu ades am ravnit…
    Vin, licoros si aromat, interzis si pacat,
    Inchis in pocal, gustat de meseni
    Ce oameni is si semeni ai mei,
    De vinul lor as vrea sa scriu..,
    De vinul cel rosu, si cel rubiniu
    De vinul cel sec, ce gustul nu-l stiu
    Poeme si stihuri pe foi de nisip
    O, toarna odata, caci altfel tzip!

  • quasiote

    Fain text de răspuns la poemul lui Manucehri! Bine ai venit pe aici!
    Toate cele bune!

Lasă un comentariu